Sähkö- hybridi autoilu
Olemme sähköautohuollon edelläkävijä
Korkeajänniteajoneuvon korjaaminen vaatii erikoisosaamista
Yleistyvät sähkö- ja hybridiajoneuvot vaativat huolto- ja korjauspalveluilta uudenlaista osaamista. On tärkeää, että ajoneuvon korjauksen suorittaa ammattilainen, joka on saanut asianmukaisen koulutuksen – näin korjaus voidaan toteuttaa turvallisesti. Sähköajoneuvojen erityispiirteisiin koulutettu mekaanikko osaa kiinnittää huomiota auton korkeajännitejärjestelmän kuntoon ja voi ennakoida mahdolliset vaaranpaikat.
Olemme Tesla sähköautoihin erikoistunut huoltokorjaamo sekä BYD ja Maxus merkkihuolto Kuopiossa.
Tarjoamme sertifioitua huolto- ja korjauspalvelua kaikille sähkö- ja hybridiajoneuvoille
Olemme e-Expert-konseptiin kuuluva korjaamo. Meillä on sähköajoneuvojen tekniikkaan koulutettu henkilöstö ja ajantasainen korjaamovarustus. Määräaikaishuollot ja korjaukset tehdään merkistä riippumatta autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti, jolloin myös ajoneuvon mahdollinen tehdastakuu säilyy. Meiltä asiakas saa aina mukaansa huollon tai korjauksen yhteydessä täytetyn sähköajoneuvon tarkastuslomakkeen.
Olemme Tesla sähköautoihin erikoistunut huoltokorjaamo sekä BYD ja Maxus merkkihuolto Kuopiossa.
Sähköajoneuvon e-Expert – kuntotarkastus
Sähköajoneuvon e-Expert – kuntotarkastus tehdään kaikille ajoneuvoille, joihin tehdään huolto- tai korjaustöitä e-Expert -korjaamossa. Kuntotarkastuksen tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa asiakkaalle, kun hän asioi e-Expert -korjaamolla. Autoa luovutettaessa käydään kuntotarkastuslomake asiakkaan kanssa läpi. Kuntotarkastuksen toteutus vaihtelee jonkin verran käytettävissä olevan testilaitteen ja ajoneuvon merkin ja mallin mukaan.
Opas hybridi- tai sähköauton ostajalle ja omistajalle
Hybridi- ja sähköautojen määrä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla, ja yhä useampi pohtii sellaisen hankintaa. Mitä on syytä huomioida, kun harkitsee ladattavan hybridin tai täyssähköauton ostoa? Kenelle sähköauto sopii ja miten sen käyttö eroaa polttomoottoriautosta arjessa? Entä millaiset ovat lataushybridin ja täyssähköauton kustannukset verrattuna polttomoottoriautoon?
Moni on siirtynyt polttomoottoriautosta sähkö- tai hybridiauton omistajaksi, ja yhä useampi harkitsee jommankumman hankintaa. Kokosimme vastauksia tyypillisimpiin kysymyksiin, joita sähkö- tai hybridiauton ostoa harkitseva usein pohtii, ja vinkit, mitä kaikkea on hyvä huomioida arjessa.
Kenelle ladattava hybridi- tai sähköauto sopii ja mitä kannattaa huomioida, kun harkitsee sähköauton hankintaa?
Minkä tahansa auton hankinnassa kannattaa miettiä omaa tarvetta ja millaista ajaminen arjessa on. Ajatko pääasiassa työpaikan ja kodin väliä sekä satunnaisesti pidempiä matkoja? Vai tarvitaanko autoa jatkuvasti pitkien matkojen ajoon? Ladattava hybridi tai sähköauto sopii mainiosti oikeastaan kaikenlaisiin ajotarpeisiin, mutta vaatii hieman suunnitelmallisuutta ja ennakointia esimerkiksi latausmahdollisuuksien osalta.
Jos autoilu on pääsääntöisesti ajoa työpaikan ja kodin välillä, ja latausmahdollisuus löytyy ainakin jommastakummasta, on ladattava hybridi erinomainen vaihtoehto. Lataushybridille säännöllinen lataaminen on tärkeää, mutta kun auton saa lataukseen työpäivän tai yön ajaksi, on ajo arjessa sujuvaa ja edullista. Pidemmillä matkoilla ajaminen sujuu vaivattomasti bensiinillä tai dieselillä. Lataushybridi ottaa jarrutusenergiaa talteen ja tämän vuoksi, vastoin yleistä käsitystä, polttoaineenkulutus pidemmilläkin ajosuoritteilla voi usein olla vastaavaa polttomoottoriautoa pienempää. Lataushybridissä koti- tai työpaikkalatausmahdollisuus on pienemmästä akkukapasiteetista johtuen jopa oleellisempaa kuin täyssähköautoissa.
Usein puhutaan, kuinka pitkä toimintamatka sähköautolla on. Voiko sähköautolla ajaa esimerkiksi 400 km, 500 km vai jopa 600 km, kuten isoimmilla akuilla nykyään. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, mikä on oma todellinen tarve arjessa. Tyypillisimmillään useimmat meistä kulkevat säännöllisesti lyhyttä matkaa esimerkiksi kodin ja työpaikan välillä. Mutta jos jatkuvasti ajaa pidempiä matkoja ja tarvitsee myös pikalatausverkostoa, kannattaa satsata isompaan lataustehoon ja akkukapasiteettiin.
Muistilista sähkö- tai hybridiauton hankintaa harkitsevalle:
Mieti omaa tarvetta ja millaista ajaminen arjessa on: ajatko tyypillisesti lyhyttä matkaa vai tarvitsetko autoa säännöllisesti pitkän matkan ajoon?
Onko kotona tai työpaikalla latausmahdollisuus?
Jos autolla ajetaan säännöllisesti pitkää matkaa, kannattaa panostaa akun kapasiteettiin ja lataustehoon
Kun arvioit auton kustannuksia, ota huomioon auton koko elinkaari – jos on mahdollista ajaa pääsääntöisesti kotisähköllä tai käyttää julkisia peruslatauspisteistä (≤ 22kW) esimerkiksi kauppakeskuksissa, ovat käyttökustannukset varsin edulliset
Millaiset ovat sähköauton tai ladattavan hybridin hankinta- ja käyttökustannukset verrattuna polttomoottoriautoon?
Lataushybridien hankintakustannuksissa ei ole enää suurta eroa vastaavanlaisen bensa- tai dieselauton hankintaan verrattuna. Käyttökustannukset hybridiautossa ovat edullisemmat kuin polttomoottoriautossa. Jos auton saa arjessa ladattua kotisähköllä tai julkisissa peruslatauspisteissä esimerkiksi kauppakeskuksissa, ovat kustannukset varsin edulliset, jopa noin kolmasosa polttomoottoriauton käyttökustannuksista.
Täyssähköautoja pidetään usein kalliina, ja polttomoottoriautoon verrattuna hankintahinta onkin usein vielä jonkin verran arvokkaampi. Kuitenkin kun verrataan ominaisuuksiltaan vastaavanlaista autoa, ei ero enää ole kovin suuri, mitä suurempiin autoihin mennään. Suuritehoisissa autoissa hintaero voi olla autoverottomuuden ansiosta päinvastainenkin. Julkisten pikalatauspisteiden käyttökustannukset ovat melko lähellä bensan tai dieselin kustannuksia.
Kustannuksia arvioidessa olisi hyvä huomioida auton koko elinkaaren kustannukset. Sähköllä ajo on melko edullista, joten kun hankintahinnan lisäksi huomioidaan käyttökustannukset, voi hintaero ajosuoritteesta riippuen kääntyä jopa sähköauton eduksi.
Täyssähköauton (sähköauto, akkusähköauto) voimanlähteenä on ainoastaan sähkömoottori
Ladattavan hybridiauton (lataushybridi, pistokehybridi) voimanlähteenä on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori.
Hybridi- ja sähköautojen lataus: kuinka se onnistuu?
Täyssähköautoa ei tarvitse ladata joka päivä, mutta lataushybridille on eduksi, mitä enemmän sitä pitää latauksessa, eli hybridin omistajan kannattaa varautua siihen, että kotoa löytyy latausmahdollisuus. Täyssähköautolla tulee toimeen julkisenkin latausverkoston avulla. Pidempien matkojen osalta vaaditaan jonkin verran suunnitelmallisuutta, ja on hyvä varmistaa, mistä matkan varrelta löytyy latauspisteet. Pikalatausverkosto on Suomessa jo hyvin kattava. Se on kehittynyt ja kehittyy koko ajan kovaa vauhtia. Tyypillisillä pikalataustehoilla (≥ 100 kW) sähköautoon voidaan ladata noin 200 km toimintamatkaa 15 minuutin tauon aikana, eli pidemmätkin ajot sujuvat vaivattomasti pienellä varautumisella ja auton voi ladata esimerkiksi kahvipaussin aikana.
Miten sähkö- tai hybridiautolla ajaminen arjessa eroaa polttomoottoriautolla ajosta?
Sähköauton käytössä perusajatus on erilainen kuin polttomoottorilla ajaessa: tankkia ei ajeta täydestä tyhjäksi, vaan lähtökohtaisesti ajoon lähdetään akku täynnä, kun lataus onnistuu huolettomasti esimerkiksi yön aikana. Jos auto valitaan niin, että pääsääntöisesti voidaan ajaa vain sähköllä, tankkaaminen jää täysin, eikä siitä tarvitse kantaa huolta arjessa.
Sopiiko hybridi- tai sähköauto Suomen talviolosuhteisiin?
Kyllä soveltuu. Sähkö- tai hybridiautolla pärjää Suomen talviolosuhteissa oikein hyvin, ja niistä on tehty paljon talviajotestejä. Sähköauto on talviajossa vaivaton ja mukava käyttää, ja sen voi esimerkiksi esilämmittää ennen ajoon lähtöä. Toisaalta on syytä huomioida, että talviolosuhteissa ajosuorite pienentyy ja latausmahdollisuuksien kanssa täytyy tehdä etukäteissuunnittelua. Talviaikaan energiaa tarvitaan myös muuhun kuin auton liikuttamiseen, ja tästä syystä akkua on ladattava useammin kuin vastaavalla matkalla kesällä. Pienellä suunnitelmallisuudella sähköauto on kuitenkin vaivaton myös Suomen talvessa.
Mitä on huomioitava hybridi- ja sähköauton huollossa?
Lähtökohtaisesti täyssähköauton huoltotarpeet ovat pienemmät kuin polttomoottori- tai hybridiauton. Toisaalta kaikissa autoissa on kuitenkin paljon kuluvia osia, ja auton hyvän kunnon ylläpitäminen sekä säännöllisesti huoltaminen on tärkeää. Huoltokäynnit tulee hoitaa auton valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesti.
Sähkö- tai hybridiauton omistajan on syytä muistaa, että korkeajännitejärjestelmät vaativat täysin erilaista osaamista kuin polttomoottoriautot. On tärkeää, että ajoneuvon korjaamisen suorittaa ammattilainen, joka on saanut asianmukaisen koulutuksen – näin korjaus tehdään turvallisesti ja varmistetaan, että huoltotoimenpide on turvallinen työn tekijälle itselleen, ja että ajoneuvo jää turvalliseen käyttökuntoon huollon jälkeen.
e-Expert-korjaamot palvelevat sähkö- ja hybridiautojen omistajia ammattitaidolla merkistä riippumatta. Jokaisella erikoistuneella e-Expert-korjaamolla on sähköajoneuvotekniikkaan koulutettu henkilöstö, ajantasainen korjaamovarustus sekä sähkö- ja hybridiautoihin erikoistunut tekninen tuki. Määräaikaishuollot ja korjaukset tehdään autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti, jolloin myös ajoneuvon mahdollinen tehdastakuu säilyy.
Verkkokaupastamme löydät sähköauton latausvälineet
Sähköauton lataukseen, laadukkaat asemat ja kaapelit.
- Seinätelineet
- Sähköauton latausasemat
- Latauskaapelit
- Latauskaapelilaukut
- Latausjohdot
Katso lisää täältä